niedziela, 23 maja 2010
niedziela, 16 maja 2010
Słówka na niedzielę - lesson 9
Targowanie się to w świecie arabskim stary rytuał, który jest ważnym elementem komunikacji międzyludzkiej. Nie zawsze jednak i nie wszędzie istnieje możliwość targowania się. Można to robić przede wszystkim na targowiskach i straganach.
W hotelach, restauracjach, sklepach i supermarketach oraz wszędzie tam, gdzie umieszczone są ceny na towarach albo naklejki informujące o możliwości płacenia kartami kredytowymi istnieją stałe ceny, a więc płaci się wg cennika.
Zawsze jednak warto przyglądać się, ile za tę samą usługę czy towar płacą Egipcjanie. Ceny dla turystów są niejednokrotnie kilka lub kilkanaście razy wyższe od tych, które są satysfakcjonujące dla sprzedawcy w kontakcie z rodakami. Należy wówczas konsekwentnie zapierać się, że nie zapłacimy więcej niż Egipcjanie, a w razie agresywnego zachowania pogrozić turystyczna policją. Jest to argument, który zazwyczaj kończy wszelkie kłótnie, ponieważ ingerencja władz mundurowych może zakończyć się grzywną bądź aresztem. Jednak nie wykorzystujmy tego nagminnie. Policja turystyczna zawsze przyzna rację turyście, więc gdyby wszyscy często korzystali z ich "usług", to brakło by nam Egipcjan w Egipcie ;)
bi-kam da? - ile to kosztuje?
bi-kam tibi'ha? - za ile to Pan sprzedaje?
istaret ig-gu'ran da b-kam? - za ile kupiłeś tego skarabeusza?
hadfa' kam bi...? - ile będę płacił za ...?
'awiz adafa' - chcę zapłacić
bi-l-ke - gotówka
bi-l-kart - karta
bi-l-sik - czek
tayyib, hud talata gne - dobrze, proszę 3 funty
ma'ak fakkit hamsin gine? - ma pan rozmienić 50 funtów?
il-hagat andak agla min il-mahallat it-tanya -
towary u pana są droższe niż w innych sklepach
bi-kam tibi'ha? - za ile to Pan sprzedaje?
istaret ig-gu'ran da b-kam? - za ile kupiłeś tego skarabeusza?
hadfa' kam bi...? - ile będę płacił za ...?
'awiz adafa' - chcę zapłacić
bi-l-ke - gotówka
bi-l-kart - karta
bi-l-sik - czek
tayyib, hud talata gne - dobrze, proszę 3 funty
ma'ak fakkit hamsin gine? - ma pan rozmienić 50 funtów?
il-hagat andak agla min il-mahallat it-tanya -
towary u pana są droższe niż w innych sklepach
talatin gine?la, mustahil! hadfa'lak 'isrin wi-bass -
30 funtów? wykluczone! zapłacę panu tylko 20.
da gali giddan - to bardzo drogo
e ra'yak? miwafi? - co pan na to? zgadza się pan?
da ma yisawis talata gne - to nie jest warte 3 funtów
i'mil-li tahfid - proszę mi obniżyć cenę
mis 'awiz afasil fi si-si'r - nie chcę się targować
da kullu kam? - ile za wszystko?
kullu talat gine - za wszystko 3 funty
taman - cena
maggani - darmowy
fakka - drobne
zibun - klient
gidid - nowy
mahtuh - otwarty
ma'ful - zamknięty
dafa' - płacić
dukkan - sklep
filus - pieniądze
gine - funt
'irs - piastr
filus fadda - monety
wara'a - banknot
Więcej o egipskiej walucie można przeczytać tutaj.
Dla przypomnienia cyfry egipskie:
30 funtów? wykluczone! zapłacę panu tylko 20.
da gali giddan - to bardzo drogo
e ra'yak? miwafi? - co pan na to? zgadza się pan?
da ma yisawis talata gne - to nie jest warte 3 funtów
i'mil-li tahfid - proszę mi obniżyć cenę
mis 'awiz afasil fi si-si'r - nie chcę się targować
da kullu kam? - ile za wszystko?
kullu talat gine - za wszystko 3 funty
taman - cena
maggani - darmowy
fakka - drobne
zibun - klient
gidid - nowy
mahtuh - otwarty
ma'ful - zamknięty
dafa' - płacić
dukkan - sklep
filus - pieniądze
gine - funt
'irs - piastr
filus fadda - monety
wara'a - banknot
Więcej o egipskiej walucie można przeczytać tutaj.
Dla przypomnienia cyfry egipskie:
Cyfry arabskie (wymowa Egipska):
0 - syfr,
1 - łahed,
2 - nin,
3 - telata,
4 - arbaa,
5 - chamsa,
6 - seta,
7 - seba,
8 - temenia,
9 - tesa,
10 - aszra,
11-hedaszar,
12 - etnaszar,
13 - talataszar,
14 - arbaataszar,
15 - chamsataszar ,
16 - setaszar,
17 - sebaataszar,
18 - temantaszar,
19-tesaataszar,
20 - aszrin,
21 - łahed ła aszrin,
30 - teletin,
40 - arbain,
50 - chamsin,
60 - setin,
70 - sabain,
80 - temenin,
90 - tesein,
100 - meja,
200 - metein ,
300 - toltomeja,
1000 - elf.
0 - syfr,
1 - łahed,
2 - nin,
3 - telata,
4 - arbaa,
5 - chamsa,
6 - seta,
7 - seba,
8 - temenia,
9 - tesa,
10 - aszra,
11-hedaszar,
12 - etnaszar,
13 - talataszar,
14 - arbaataszar,
15 - chamsataszar ,
16 - setaszar,
17 - sebaataszar,
18 - temantaszar,
19-tesaataszar,
20 - aszrin,
21 - łahed ła aszrin,
30 - teletin,
40 - arbain,
50 - chamsin,
60 - setin,
70 - sabain,
80 - temenin,
90 - tesein,
100 - meja,
200 - metein ,
300 - toltomeja,
1000 - elf.
sobota, 15 maja 2010
Red Sea i jego mieszkańcy - murena
Morze Czerwone leży pomiędzy Afryką a Półwyspem Arabskim. Rozciąga się od Kanału Sueskiego do Cieśniny Bab al-Mandab łączącej Morze Czerwone z Zatoką Adeńską. Nazwa tego morza pochodzi od gatunku sinic (Trichodesmium erythraeum), które żyją w tym akwenie. Chlorofil tych alg zawiera pigment koloru pomarańczowo-czerwonego, dzięki czemu w niektórych porach roku woda posiada miejscami kolor czerwony, a nie lazurowo-turkusowy jak mogłoby się wydawać :)
Temperatura wody spada w zimie do 20°C, a latem przekracza 28°C, natomiast na głębokości poniżej 300m temperatura wody jest stała i wynosi 22°C. Morze Czerwone charakteryzuje się wysokim stopniem zasolenia, sięgającym nawet 40%.
Temperatura wody spada w zimie do 20°C, a latem przekracza 28°C, natomiast na głębokości poniżej 300m temperatura wody jest stała i wynosi 22°C. Morze Czerwone charakteryzuje się wysokim stopniem zasolenia, sięgającym nawet 40%.
Morze Czerwone zamieszkuje wiele gatunków stworzeń morskich. Wspólną ich cechą jest fantastyczne ubarwienie, które cieszy oczy fanów nurkowania, stanowi prawdziwy raj dla płetwonurków. Piękno podwodnego świata można podziwiać nie tylko nurkując głębinowo (z butlą i całym akwalungiem), ale także przy pomocy ABC nurkowego (maska, rurka i płetwy) ponieważ widoczność sięga nawet 30 m.
Murena zamieszkuje obrzeża raf i laguny. W ciągu dnia przebywa ona w jamie skalnej, zaś dopiero w nocy wychodzi na żer., dlatego nie zaleca się wchodzenia do morza po zmroku.
Podczas oddychania murena otwiera szeroko paszczę, co nadaje jej drapieżny wygląd. Jest całkowicie niegroźna, gdy nie narusza się jej prywatności. Jednak przy podziwianiu podwodnego świata często zapominamy o bożym świecie, co może nas narazić na atak ze strony mureny. Należy więc zachować ostrożność i rozwagę.
Na koniec nieco ciekawostek o murenach w liczbach:
długość nawet do 300 cm (murena olbrzymia - gigant moray);
średnio długość mureny wynosi ok. 100 cm;
można je spotkać na głębokościach od 2 do 60 m;
długość nawet do 300 cm (murena olbrzymia - gigant moray);
średnio długość mureny wynosi ok. 100 cm;
można je spotkać na głębokościach od 2 do 60 m;
środa, 12 maja 2010
Egipski krzyż życia - Ankh
ANKH ("crux ansata", "krzyż egipski") - to hieroglif, który w mitologii egipskiej oznacza życie. Często jest przedstawiany jako atrybut wszystkich wiecznie żyjących bóstw. Jest to symbol nadziei, odwrócenia losu na lepsze, światła wyłaniającego się z mroku. Często łączony z wizerunkiem skarabeusza.
Ankh to egipski praojciec wszystkich krzyży, klucz życia. W starożytnym Egipcie krzyż Ankh był symbolem płodności, a jego kształt miał symbolizować kobiece łono. Miał zapewnić nieśmiertelność i wieczne zdrowie emanując ze swojego wnętrza energię. Wyglądem przypomina duże T z pętlą lub kółkiem u góry, często trzymany przez bogów.
Ankh to egipski praojciec wszystkich krzyży, klucz życia. W starożytnym Egipcie krzyż Ankh był symbolem płodności, a jego kształt miał symbolizować kobiece łono. Miał zapewnić nieśmiertelność i wieczne zdrowie emanując ze swojego wnętrza energię. Wyglądem przypomina duże T z pętlą lub kółkiem u góry, często trzymany przez bogów.
niedziela, 9 maja 2010
Słówka na niedzielę - lesson 8
Z okazji moich urodzin dzisiejszy post będzie nawiązywał do tradycji tego zwyczaju.
Sobie i Wam wszystkim życzę samych słonecznych dni i spełnienia wszystkich marzeń,
tych malutkich i tych dużych :)
kull sana w-inta tayyib - wszystkiego najlepszego
wi-nta tayyib - odpowiedź
u bal mit sana - sto lat
atamannalak kull tawfi - życzę wszystkiego dobrego
أتمنى لك أيام مشرقة, أصدقاء أوفياء و أن تتحقق كل أحلامك .أتمنى أيضاً أن تكون السنوات القادمة مليئة بالتغيرات الإجابية -
Życzę dni jasnych, przyjaciół wiernych i zrealizowania wszystkich Twoich marzeń. Mam nadzieję, że najbliższe lata będą wypełnione tylko pozytywnymi zmianami
Sobie i Wam wszystkim życzę samych słonecznych dni i spełnienia wszystkich marzeń,
tych malutkich i tych dużych :)
kull sana w-inta tayyib - wszystkiego najlepszego
wi-nta tayyib - odpowiedź
u bal mit sana - sto lat
atamannalak kull tawfi - życzę wszystkiego dobrego
أتمنى لك أيام مشرقة, أصدقاء أوفياء و أن تتحقق كل أحلامك .أتمنى أيضاً أن تكون السنوات القادمة مليئة بالتغيرات الإجابية -
Życzę dni jasnych, przyjaciół wiernych i zrealizowania wszystkich Twoich marzeń. Mam nadzieję, że najbliższe lata będą wypełnione tylko pozytywnymi zmianami
Urodziny to zwyczaj świętowania rocznicy przyjścia na świat. Życie człowieka jest oparte na cyklu, który określa pojęcie czasu i według którego organizuje życie. Cykl roczny, wyznaczany porami roku, położeniem gwiazd oraz obiegiem Słońca stał się najbardziej oczywistą miarą czasu. Pojęcie czasu, stworzenie kalendarza, kojarzenie przeszłych i przyszłych wydarzeń z cyklicznie powracającymi porami roku i datami pozwalało nie tylko na organizację bieżącego życia, ale w przypadku wydarzeń znaczących także na przeżywanie, zapamiętywanie i utrwalanie społecznej historii.
Wzmianki o celebrowaniu urodzin znaleźć można już w historii starożytnej. Te pochodzące z Mezopotamii i Egiptu dotyczą urodzin członków rodzin królewskich i opisują wydawane na tę okoliczność domowe uczty oraz publiczne parady.
Narodziny same w sobie są cudem życia, największą i najpiękniejszą magią. Chociaż w starożytności dziecku nie poświęcano tak wielkiej uwagi jak dziś, same narodziny uważano za boski akt stworzenia i łaskę.
Z obawy przed złymi mocami i dla ochrony przed nimi starano się zabezpieczać zarówno podatnych na nie w tym dniu noworodka jak i solenizanta. Chronić ich miały dary ofiarne składane bogom, obecność i życzenia życzliwych osób, talizmany i amulety odstraszające zło lub przynoszące szczęście.
Wierzono też, że każdy ma swego opiekuńczego ducha, który od chwili narodzin czuwa nad nim przez całe życie. Duchami opiekuńczymi starożytnych Rzymian były Geniusze, w przypadku kobiet przybierające postać Junony. Geniusz (łac. Genius, Genii - od gignere; poczynać życie) rodził się wraz z nowym życiem, wstępując w nie jako boski pierwiastek, symbol życia niematerialnego.
Geniusza czczono w dniu własnych urodzin, składając mu dary. Postać Geniusza występuje też w wierzeniach greckich, w mitologii nordyckiej jego odpowiednikiem jest Fylgia, w mitologii egipskiej Ka, w słowiańskiej Dola, w hinduizmie Benzaiten (Benten), a w chrześcijaństwie anioł stróż.
Z czasem przenikanie się i asymilacja kultur sprawiły, że urodziny straciły charakter religijny nabierając wymiaru społecznego, zostały zaakceptowane i wpisały się do społecznych i rodzinnych tradycji.
sobota, 8 maja 2010
Ten, który się rozwija... - Skarabeusz
Skarabeusz jest jednym z najstarszych i powszechnie stosowanych symboli w Starożytnym Egipcie. Symbolizuje on wędrówkę słońca po niebie i odrodzenie.
Bóstwo Starożytnego Egiptu znane pod nazwą Chepri było czczone pod postacią skarabeusza. Imię tego boga znaczy "ten, który się rozwija", "stający się". Egipcjanie wierzyli, że skarabeusze rodzą się z niczego.
Skarabeusz w Egipcie, potężny symbol ponownych narodzin, należał do najczęstszego wyposażenia grobowców. Wytwarzany z kamienia, fajansu, drogich metali, często z kości słoniowej lub kości innych zwierząt, pełnił funkcję amuletu. Zazwyczaj noszony był w postaci naszyjnika lub obrotowego pierścienia.
W okresie Średniego Państwa upowszechniły się jako forma pieczęci; na podstawie zazwyczaj wyryte było imię urzędnika. Skarabeusze stanowiły popularne obiekty wymiany i są odnajdywane we wszystkich krajach, z którymi Egipt utrzymywał kontakty. Rysunki i symbole skarabeusza przedstawiane były w uproszczonej formie, z typową ząbkowaną główką i wypukłym pancerzykiem.
Bóstwo Starożytnego Egiptu znane pod nazwą Chepri było czczone pod postacią skarabeusza. Imię tego boga znaczy "ten, który się rozwija", "stający się". Egipcjanie wierzyli, że skarabeusze rodzą się z niczego.
Skarabeusz w Egipcie, potężny symbol ponownych narodzin, należał do najczęstszego wyposażenia grobowców. Wytwarzany z kamienia, fajansu, drogich metali, często z kości słoniowej lub kości innych zwierząt, pełnił funkcję amuletu. Zazwyczaj noszony był w postaci naszyjnika lub obrotowego pierścienia.
W okresie Średniego Państwa upowszechniły się jako forma pieczęci; na podstawie zazwyczaj wyryte było imię urzędnika. Skarabeusze stanowiły popularne obiekty wymiany i są odnajdywane we wszystkich krajach, z którymi Egipt utrzymywał kontakty. Rysunki i symbole skarabeusza przedstawiane były w uproszczonej formie, z typową ząbkowaną główką i wypukłym pancerzykiem.
W kompleksie świątynnym w Karnaku znajduje się święta sadzawka. Przy niej za czasów Amenhotepa III postawiony został pomnik wielkiego kamiennego skarabeusza. Siedmiokrotne okrążenie skarabeusza ma według jednych przynieść szczęście, według innych zmiany, np. nowego partnera życiowego. Ponieważ wersje są różne, to jeśli ktoś nie pragnie zmian lepiej niech nie ryzykuje ;)
niedziela, 2 maja 2010
Słówka na niedzielę - lesson 7
co to jest? ma haza?
czy to jest droga do ... ? hal hazehi altarik ila ?
ile ? kam ?
ile płacę ? kam adfa' ?
kiedy ? mata ?
która godzina ? kam alsa'a ?
wczoraj - imberah
dzisiaj - inharda
jutro - bukra
teraz - delłati
później - badejn
co się stało? - hasal ej?
nie chcę - misz ajez (r.m); ajza (r.ż)
nie mam - me andisz
mam - andi
masz - andak
kto? - min?
nie mogę - ma darsz
zadzwonię na policję - hakalem polis
czy to jest droga do ... ? hal hazehi altarik ila ?
ile ? kam ?
ile płacę ? kam adfa' ?
kiedy ? mata ?
która godzina ? kam alsa'a ?
wczoraj - imberah
dzisiaj - inharda
jutro - bukra
teraz - delłati
później - badejn
co się stało? - hasal ej?
nie chcę - misz ajez (r.m); ajza (r.ż)
nie mam - me andisz
mam - andi
masz - andak
kto? - min?
nie mogę - ma darsz
zadzwonię na policję - hakalem polis
Subskrybuj:
Posty (Atom)